Chapter 4: The West Coast of the Southern Island - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Daan Koelemeijer - WaarBenJij.nu Chapter 4: The West Coast of the Southern Island - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Daan Koelemeijer - WaarBenJij.nu

Chapter 4: The West Coast of the Southern Island

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

08 Maart 2016 | Nieuw Zeeland, Nelson

Zoals beloofd 2 verhalen kort achter elkaar.
Wanneer we vanaf Wellington de ferry pakken naar Picton begint ons avontuur op het Zuider Eiland. Hoofdstuk 4 van onze trip.

8 feb: Op om 4 uur, om 5 uur de ferry op, die ons in 3,5 uur naar Picton brengt. Mooie zonsopgang gezien vanaf de boot en we zien de eerste dolfijnen zwemmen. Vervolgens vaar je door de fjorden van Marlborough Sound richting Picton. Daar aangekomen zijn we meteen door Marlborough Sound gaan rijden. Uiteindelijk zijn we bij Okiwi Bay beland. Daar het kamp op gezet.
9 feb: Richting Nelson gereden, daar flink boodschappen ingeslagen voor de komende dagen. Dan richting Abel Tasman Park. Daar vinden we een mooie camping vlak aan de zee. Top lokatie! En vlak naast het national park.
10 feb: Vroeg op voor de Abel Tasman wandeling. Een watertaxi brengt ons halverwege de track, zodat we vanaf daar terug kunnen lopen naar het begin van de track. De watertaxi vaart nog langs the split apple rock (een perfect opengesplitste rots) en vaart langs Pinacle Island waar zeeleeuwen liggen te zonnebaden op het strand. Vanaf Bark Bay lopen we in 7uur terug naar de auto. Pittig wandelingetje, maar wat een gebied! Prachtig. Zorgt voor een hoop mooie kiekjes. Terug bij de camping aangekomen onszelf maar getrakteerd op een ijskoud biertje op het terras!
11 feb: Vandaag richting Golden Bay rijden. Onderweg gestopt bij Hardwood, om the Hardwood's Hole te bekijken. Heel erg een Lord of the rings omgeving. De kloof is 176meter diep, en de loop route is te gek, lekker klauteren over de rotsen, ben helemaal in mijn element. Daarna doorgereden naar Pupu springs. Een super heldere bron die uit de aarde omhoog stroomt. Even de kust bezocht aan The Golden Bay en daarna terug naar het zuiden om kamp te zetten op een gratis campsite. Met veeeeel sucaders (soort krekels, die heel luid zijn) en veel sandflies en muggen. Oordoppen in en horren dicht, vroeg slapen om zo snel mogelijk hier weg te gaan!
12 feb: Het wordt licht. We hebben nog nooit zo snel de tent ingepakt en de auto ingesprongen. Weg van de sandflies, sucaders en muggen! Via Nelson Lakes richting Westport gereden. Mooie route! Vanaf Westport langs de westkust zuidwaards gereden. Bij de Pancake Rocks even uitgestapt om deze prachtige rotsformaties te zien. Waarbij de zee tijdens vloed zorgt voor een schouwspel van water die in blowholes tot uitspatting komen. Gekampeerd in Rapahoe, op een camping van een oud stel die wij de camp-nazi's noemde. Die wel effe duidelijk maakte wat wel en niet mag op de camping en dat we om 11 uur s morgens opgerot moesten zijn :p
13 feb: Als Wout om 11:05 nog rustig zijn afwasje staat te doen, komt de camp-nazi binnen! Dat heeft hij geweten. Hij wordt nog net niet met een liniaal op zijn vingers gemept. Whop, snel weg hier! We rijden door Greymouth en stoppen bij Hokitika. Een lief bruizend plaatsje, waar Wout en ik ons wel thuis voelen. We besluit hier te overnachten. We doen een kort tour door een jade steen workshop. Hier maken ze de bekende jade steen sieraden. Op het strand van hokitika staan allerlei bouwwerken van drijfhout gemaakt. We zetten in de tussentijd onze tent op bij een campsite die gebruik maakt van de faciliteiten van een verlaten psychiatrische inrichting. Wat een lokatie! Beetje freaky maar ook heel interessant. Doet me denken aan de sfeer van Shutter Island (film) 's Avonds pizzatje eten bij Big Pipi Pizza, en daarna de kroeg in. Wederom is het avondleven niet heel boeiend, dus Wout en ik gaan om 22:00 maar weer op huis an.
14 feb: Tijd om richting de bekende Franz Josef en Fox glaciers te rijden. Via een wandeltocht kun je onderaan de Franz Josef glacier komen. Toffe wandeling! Helaas is er weinig van de gletsjer te zien in vergelijking met jaren geleden. Daarna door richting Fox. Onderweg ontdekken we dat onze linker voorrem deels aanloopt, wat zorgt dat de auto soms afremt en dat deze af en toe begint te stinken en warm wordt. Toch doorgereden naar Haast. Daar gekampeerd en besloten de volgende dag naar de garage te gaan.
15 feb: De enige garage in Haast wordt beheert door een grumpy old bastard, die geen tijd heeft voor ons. Dus toch maar via de Haast Pass naar Wanaka gereden. Super mooie route, vooral Hawea lake maakt een goede indruk op ons. In Wanaka meteen op zoek gegaan naar een garage en een afspraak gemaakt. We gaan maar uit van een paar dagen Wanaka, tot de garage tijd heeft. Dat is geen straf, want Wanaka is tot nu toe ons favoriete plaatsje. We ontmoeten hier veel leuke mensen en is goed voor een paar avondjes stappen. Maar dat wordt vervolgt in chapter 5. Want ik heb geen zin meer om te typen. Want we gaan zo naar Kaikoura, kijken of we een paar walvissies kunnen spotten.

Adios!

De foto's komen nog. De foto's van t vorige verhaal staan er inmiddels wel bij :) Enjoy!

• 09 Maart 2016 - 09:52

Dieuw :

wow wow wow!
    Door typuhhhh ;-)

x

• 09 Maart 2016 - 10:19

Rina:

ZOOoooooo, wát veel gedaan en gezien, supertof!!
    Leuk dat we even mee mochten liften, maar dan gelukkig zonder sandflies :)
    Liefs en succes met whats next to come.......

• 10 Maart 2016 - 10:06

Marjan:

Nou we moesten er even op wachten maar wat is het leuk om jullie verhalen te lezen, lekkerrrr Daan ga zo door. Ik heb jullie net even getracked en kreeg een melding vanuit de oceaan tussen het Noorder en Zuidereiland...op de boot dus naar Wellington. Geniet nog van de komende tijd!!

• 19 Maart 2016 - 08:37

Kyra: